fredag 14 november 2008

Torrt krut!

Inspirerade av Warren Buffet så använder många uttrycket att alltid ha "torrt krut" när det är köpläge. Detta är något som stämmer in på alla inköp och inte bara på de nivåer som han handlar på. Det gäller att alltid ha pengar över när det är läge för köp. Hörde en historia om en herre som alltid har minst 15 000 kr i kontanter på sig. På frågan varför svarar han:
-Jag vill ju inte missa en investering!

Likadant ska jag försöka tänka på när det gäller flera av mina inköp. Idag ringde min sambo och berättade att soffan vi tänkt köpa till vårt framtida hem är nedsatt med 20 %. Lite tur denna gång då vi tänkt köpa soffan just denna månad.

Annars gäller det ju att tänka på säsonger om det ska hittas fynd. Vinterjackan ska köpas under våren och utemöblerna ska köpas på hösten. Jag har en plastbåt och en båtplats nära hemmet. Tyvärr har det saknats motor då jag inte haft råd att köpa detta. På de begagnade motorerna som legat ute på nätet när jag kollat har prisbilden varit alldelles för hög. Gamla motorer från -70 alternativ -80 tal för 2000-3000 kr. I mina ögon så är en sådan motor inte värd 1000 kr samtidigt är jag inte ens är intresserad av en så gammal motor.

För två månader sedan ringde en vän till mig och sa att han hade hittat en båt med motor som han tänkte köpa och att han egentligen bara var intresserad av båten. (Rätt säsong att köpa innan vinterförvaringen) Motorn visade sig vara en 4 hk motor från 2005 som knappt var använd. Priset var 4000 kr för motorn och han insisterade på att jag måste ha den. Berättade att jag insåg att det var ett fynd men att jag varken hade råd eller plats för förvaring av motorn till denna vinter.

Vad skulle jag göra utan mitt närmaste kontaktnät av goda vänner? Det slutade med att han köpte motorn och att jag får köpa den i april för samma pris. Om inte jag köper den så säljer han den för ett par tusen kronor dyrare då det är säsong. Jag kommer naturligtvis köpa den samtidigt som jag inser att nästa gång har jag inte lika tur.

Inga kommentarer: