lördag 28 december 2013

Privatekonomisk utveckling

När jag läser runt bland bloggarna jag följer så ser jag många som haft fantastiska utvecklingar i sin privatekonomi. Min utveckling vill jag inte kalla fantastisk men jag är ändå nöjd då detta året var året då jag fick mer tillgångar än skulder.


Bilden visar en skillnad på totalt 109 108 kr då skulderna har minskat med ca 5 procent samtidigt som tillgångarna ökar med ca 31 procent. År 2014 kommer att bjuda på en ökad skuldmängd då vi kommer att bygga ut och jag är rädd att min del hoppar upp till någonstans kring 1 miljon. Efter det så är det åter dags att kämpa efter "skuldfrihet".

Ökar min tillgångar i samma takt som 2013 räknat i kronor samtidigt som jag amorterar i samma takt så kommer inte den röda skuldlinjen åter att passera den blåa, likt bilden ovan, förrän någon gång år 2021 vilket känns rätt värdelöst då 2013 varit ett bättre börsår än snittåret och risken finns att sanningen kanske hamnar någonstans kring 2030 dvs. när jag är 50 år gammal. Nu är det spekulation kring lånets storlek samt att uträkningen sett mycket bättre ut med procenträkning som bas men jag tycker inte att det är tillräckligt bra.

Jag får helt enkelt gå vidare i jakten på ekonomisk vishet och se till att bli bättre i mitt sparande och mitt investerande.    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Inga kommentarer: