onsdag 11 februari 2009

Vad hade Lennart gjort?

De flesta som har lite intresse för aktier har väl läst om Aktiestinsen. Han har lyckats få ihop en ordentlig aktieportfölj med en grundinsats på 600 kr. Nu är det nog inte särskilt många som kommer att lyckas med den bedriften men de som gör det tror jag personligen tänker likadant som Lennart när det gäller köp och sälj iaf.

* Köp när ingen vågar äga aktier.
* Sälj när alla* tror att det är riskfritt att spekulera på aktiemarknaden.

(*alla inkluderar inte ekonomibloggarna på nätet)

Om jag nu lägger till hans gamla motto (5 år upp och 2 år ner) så ska jag fortsätta köpa aktier ca 5 år framöver. Efter denna tid ska jag alltså börja sälja. Det här tror jag faktiskt är svårast, att sälja och lägga undan pengarna till nästa nedgång. Det är enligt mig mycket svårare att ta sig ur än att ge sig in i aktiemarknaden.

En bit in i nedgången ska pengarna sedan investeras i aktiemarknaden på nytt. Eftersom jag inte har tillräckligt med kunskaper eller tur nog för att pricka den absoluta bottnen så delar jag upp mitt investeringskapital i 24 delar som jag placerar månadsvis under två år.

Eftersom Lennart säger att allting upprepar sig så börjar jag med samma karusell igen och fokuserar på köp i 5 år till och sedan sälj. Om Lennart nu har rätt i allt och att allt upprepar sig så skulle kanske även jag kunna upprepa hans prestation.

Jag har nämligen upptäckt att jag och Lennart har en viktig sak gemensamt , vi tycker båda om att läsa på om aktier. Hade Lennart inte haft detta intresse så hade han dragit sig ur marknaden för länge sedan! Nu har jag inte kommit så långt i min jakt på kunskap men så länge intresset finns så finns det hopp.

1 kommentar:

Auri sacra fames sa...

“If past history was all there was to the game, the richest people would be librarians.”