fredag 12 juni 2009

Omoraliskt sparande (eller?) del 2

Tidigare har jag skrivit om ett omoraliskt spartips men denna gången är jag inte riktigt säker på storleken på moralavsaknandet. Även detta är en historia från staden där jag bor och där en restaurang fick ändra reglerna då de förlorade pengar.

För ett år sedan åt jag väldigt mycket ute på lunchen. Nu händer det oftast när jag ska träffa en kund då jag tycker det blir mer avslappnat och då det inte stör deras arbete. På många av de restauranger vi går till har de buffé under lunchen.

Förutom alla matgäster som stannar och äter på plats så finns det även de som vill ta med en låda med mat hem. På en av de restauranger som jag besökt mest så gav de ut en tom låda till personen som ville göra detta och sedan fick de själva fylla på lådan med mat ur buffén.

Nu till restaurangens problem. Det kom in personer och betalade för en portion och fick en låda. Sen gick de bort till buffébordet och fyllde upp den så att locket ofta inte gick på med det dyraste köttet som serverades för dagen. Köttet tar de hem och tillexempelvis kokar lite potatis till vilket gör att de har mat till en normalstor familj i ca 2 dagar.

Jag hade aldrig gjort något liknande då jag tycker det känns fel men egentligen följde de alla regler. Samtidigt som en del av mig tycker att det är helt omoraliskt så finns det en liten del som blir smått imponerad. Jag hade nog aldrig tänkt på att det skulle gå att få ner matkostnaden genom att handla på restaurang.

Inga kommentarer: