onsdag 6 maj 2009

forts byte av a-kassa

Jag har fortfarande inte bytt a-kassa från Alfa till Akademikernas. Trots att jag har alla papper framför mig på jobbet så har jag fortfarande inte skickat iväg något. Långt ifrån "Gör det nu"-mentaliteten som jag strävar efter.

Skälet till att jag inte gör detta är att jag är rädd. Jag har hört hur många historier som helst om personer som är mitt i byte av a-kassa samtidigt som de blir arbetslösa. Då de är mitt i allt så vill ingen av a-kassorna kännas vid personen och de får inte ut några pengar. Detta skulle kunna hända mig med tanke på hur marknaden ser ut för tillfället.

För att kunna bli medlem hos Akademikerna så måste jag genomföra ett utträde ur Alfa-kassan först. Samtidigt står det att om inte alla kompleterande handlingar kommer in i tid så kommer jag att nekas inträde. Detta innebär att om min chef missar att skicka in det papper som ska skickas in månaden efter jag gjort min övergång så kommer de ha underlag för att börja krångla med mig och min anslutning.

Jag kommer ändå genomföra bytet och jag ska skicka in alla papper som jag kan skicka in nu. Bytet bör ske i ett månadsskifte så att jag slipper dubbla räkningar. Personalen på Akademikernas a-kassa kommer nog att tröttna på mig ganska snabbt då jag kommer att ringa och stämma av förloppet mer än en gång innan allt är klart. Det får inte gå fel!

Inga kommentarer: