onsdag 24 juni 2009

Inte lika dyrt som förr

Vår stationära dator har gått i graven då det antagligen är moderkortet eller processorn som slutat fungera. Jag funderar på att köpa en laptop som ersättare och en kompis håller på att se över möjligheten att ordna ett rabatterat pris hos en av hans kontakter.

Om han inte lyckas med det så får jag köpa en i butik men det gör väl inte så stor skillnad då priserna verkligen har sjunkit under de senaste åren. Den stationära dator vi har haft kostade 12 000 kr när vi köpte den för fyra år sedan och nu får jag en laptop med en prestanda som täcker mina behov för ca 5000 kr.

Allt på datorn är inte förstört heller så vissa delar tänkte jag spara (skärm, tangentbord, mus) och andra funderar jag på att försöka sälja (burk, dvd). Hårddisken har jag lämnat till en annan kompis tillsammans med våra portabla hårddisk. Förhoppningsvis går informationen att rädda då jag inte tror att det är något fel på den.

Närmaste tiden får vi klara oss med min sambos skoldata som är en väldigt enkel laptop som hon köpte begagnad för 1000 kr när hon började studera. Vi får väl köpa en ny innan hennes sommarlov är slut.

Inga kommentarer: