lördag 7 januari 2012

En spännande julklapp, undrar vad jag ska innehållet till?

Jag förkastade en del spartips när jag växlade över till en lite mer ekonomiska livsstil. Det är på senare tid som jag börjat upptäcka nyttan i vissa av spartipsen jag läst om. Senast var det vatten det handlade om och det var mer av en slump att jag började med att lägga till det spartipset i min vardag. Denna gång krävdes det en julklapp.
Tidigare har jag inte förstått tipset att ha en sparbössa/(-gris) då pengarna borde vara inne på ett räntekonto där de inte tappar sitt värde. Tanken är att du ska tömma plånbok eller fickor på mynt och stoppa i din spargris och eftersom det handlar om så lite pengar varje gång så märker du inte av att du sparar och efter en längre tid kan även små summor som läggs ihop bli ganska stora.

Sparburken gav min bror mig i julklapp år 2010. Den är inte fylld med svarta pengar (inte helt full heller för övrigt) men jag har tömt mina fickor i en då och då eftersom jag inte har ett myntfack på min plånbok. Ibland är det bara en krona och ibland är det både femmor och tior.

Nu är jag omvänd när det gäller detta spartips då mitt extra lilla sparande inte har känts någonstans och det har blivit ett automatiserat beteende att tömma mina mynt från fickor till burken. Nu är jag nyfiken på hur mycket den innehåller men jag har inte en aning om hur mycket pengar det är i den. Vikten ligger på nästan 1,7 kg nu. Min tanke var att inte öppna den förrän den är helt full så jag har ett tag till på mig innan jag ska bestämma mig för vad jag ska använda pengarna till.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

1 kommentar:

nonhosonno sa...

Det blir massor av pengar, jag har en liten plåtburk, och när jag tömmer den brukar det vara runt 1000:- Har nu gjort iordning en turkisk yoghurt burk där jag även trycker ner 20-lappar, skall bli spännande när den skall tömmas :)